Kunderejsen og marketingarkitektur

Mapping af kunderejsen og marketingarkitektur

Langt de fleste virksomheder arbejder efterhånden med et ’always on’ spor som supplement til deres ’burst’ kampagner i marketing og salg. Og heldigvis for det, for der er god logik at bygge egentlige marketing- og salgsøkosystemer, der ”blender naturligt ind i” den normale cirkulation af kunder, der er mellem forskellige brands i en given produktkategori.


Den mest effektive måde at bygge sådanne økosystemer på er med et udefra-ind modtager-mindset, der baserer sig på indsigt i kunderejsen. Formuleret helt ind til benet handler det om at kunne svare på to grundlæggende spørgsmål: Hvordan ser beslutningsprocessen ud, når man skal købe et produkt i en given produktkategori? Og hvad har man behov for som eksisterende kunde i virksomheden?

P R O C E S S E N

Hos Journeywise arbejder vi typisk med en proces i 3 faser

1. Mapping af kunderejsen

Indledningsvis kortlægges kunderejsen ved hjælp af vores velafprøvede modelapparat, der benytter sig af workshops, kundeinterviews og analyser. Resultatet er et overblik over kunderejsen, der kortlægger målgruppens købsbeslutning, og den indsigt, der skabes, fortæller brands, hvad der er vigtigt for kunderne undervejs i beslutningsprocessen.

2. Identifikation af content bibliotek

Med afsæt i indsigterne fra kunderejsen identificerer vi det content, der er nødvendigt for at være relevant til stede overfor modtagerne undervejs i deres købsbeslutning – ’blødt’ content til den første del af processen, ”hårdt” når kunden er købsparat. Brands får på den måde også skabt en platform for deres content marketing strategi. 

3. Udvikling af marketing arkitektur

Når det relevante content er identificeret, udarbejdes en systematik for, hvordan det skal bringes i spil – en marketing arkitektur. Hvordan skal hjemmesiden opbygges? Hvordan driver vi trafik til den? Hvordan opsamler vi permissions på leads, så vi kan bearbejde dem i egne kanaler fx e-mail? Og hvordan er snitfladen til salg og kundeservice?

“Today the primary task of CMOs is to deeply understand customer buying behaviour and intent; deeply understand the context of where someone is in their decision journey; be able to predict what they’re most likely primed to do next; and be ready to influence them at that right moment.”

The Economist Intelligence Unit, The path to 2020: Marketers seize the customer experience

Vi har mappet kunderejsen og udviklet marketing arkitektur for bl.a.

Journeywise ApS.
Chr. VII's Alle 15
Søllerød
2840 Holte

CVR nr. 37982091
+45 24 22 43 70
kontakt@journeywise.dk
Share by: